Sedan hösten 2024 har Porten ökat öppettiderna för sina gäster med tre timmar. Idag håller man öppet från 09.00-15.00 och vinsterna har blivit många, både för gäster, medarbetare och myndigheter.
Allt började med en extra gåva liksom kreativa samtal verksamhetsledare och medarbetarna emellan. Hur kan vi med bibehållen trygghet lösa saker på ett nytt sätt utifrån de ramar vi har? Tillsammans mejslade man fram nya arbetsformer och ett utökat samspel med Portens gäster.
– Mycket handlar om förtroende och tillit, både mellan medarbetarna och gästerna, säger Fredrik Erbro som är verksamhetsledare på Porten. Har man tilliten till varandra så ökar flexibiliteten.
Idag kan Portens gäster inta både frukost och lunch sittandes vid bord och många fler får chansen att sova ut flera timmar i en varm säng. Samtidigt har tiden för socialt samspel ökat, medarbetarna kan ägna större tid åt själavård och samordning med olika myndigheter.
En viktig del i den nya modellen är gästernas bidrag. Hittills är det ett femton-tal gäster som hjälpt till med praktiska sysslor som att bemanna garderoben, städa och duka undan efter måltider. Porten har på så vis blivit en mötesplats för gäster och av gäster med starkt stöd av personal och volontärer.
Extra värdefulla är öppettiderna på Porten nu när vintern närmar sig. Många av gästerna hänger kvar hela dagen, umgås och trivs i de sköna lokalerna. Vid slutet av dagen hjälper Portens medarbetare så många man kan att boka en plats på härbärget inför natten.
– Den nya modellen har förbättrats på många sätt, säger Fredrik. Vi har dubblerat öppettiderna, antalet gäster och tiden för social samvaro, och ändå är personalen trygg och nöjd med villkoren. Stressen minskar när alla känner att man bättre räcker till för de människor som vi ytterst finns till för.