Varför satsar ni på social hållbarhet?
I vårt företag jobbar vi utifrån ledorden engagemang och långsiktighet. Vi vill att våra medarbetare ska må bra och vara engagerade. När vi är engagerade så märks det i vår service till våra hyresgäster, de känner att vi bryr oss om hur de trivs i våra bostäder och lokaler. Genom vårt stöd till Stadsmissionen så vill vi bredda vårt engagemang, visa att vi bryr oss om vår hemstad och hur människor mår här. Vi finns inte bara till för att tjäna pengar utan också för att bidra till positiv förändring runt omkring oss.
Vad avgjorde valet av Stadsmissionen?
Vi blev kontaktade och fick lära känna Stadsmissionens verksamhet. Vi blev imponerade av organisationens förändringsmodell – hur ni jobbar med både akut hjälp och långsiktig förändring. Dessutom kändes allt gediget – ni har professionella socionomer och beteendevetare i organisationen och verkar jobba målinriktat med att mäta och följa upp era resultat. Vi tror helt enkelt att ni har verklig potential att minska utanförskapet.
Är det företagens uppgift att motverka utanförskap?
Ingen kan säga att vi måste det, vi bidrar ju på andra sätt och betalar skatt. Men om man har möjlighet så ser jag en klar fördel i att man stöttar en ideell organisation som er. Jag tror att engagemanget blir starkare när det sker på frivillig väg via en ideell organisation. Ni finns ju där för att ni verkligen vill åstadkomma förändring, inte för att ni måste. Min gissning är att ni därför har lättare att nå fram till människor och skapa förändring.
Vilka fördelar kan ett partnerskap ge?
Den viktigaste fördelen är självklart att ni får större resurser att hjälpa människor i utsatthet. Sedan är jag säker på att våra medarbetare kommer känna en stolthet och glädje över vårt engagemang, att vi är med och tar ansvar. Detsamma gäller säkert för våra kunder, vi är inte bara ett fastighetsbolag bland andra utan en viktig aktör som lyfter lokalsamhället. Det rimmar väl med vår vision att bli stans’ bästa fastighetsbolag.
Magnus Carlsson, VD Husherren